Γιώργος Κοϊνάκης,Φυσικός-Online Tutor

Την περίοδο των σκληρών lockdown το τηλέφωνό του δεν είχε σταματήσει να χτυπάει. Τα σχολεία και τα φροντιστήρια γύρισαν από τη δια ζώσης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και ο Γιώργος ήταν από τους ελάχιστους στην Ελλάδα που είχαν την απαιτούμενη εμπειρία μιας η ενασχόληση του με την διαδικτυακή εκπαίδευση είχε ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν. Δεχόταν συνεχώς ερωτήσεις από συναδέλφους Φυσικούς για επιλογή εξοπλισμού, πλατφόρμας, τρόπους διδασκαλίας κτλ. Ο Γιώργος είναι ένας πολύ έμπειρος Φυσικός, επί πολλά χρόνια διατηρούσε το δικό του φροντιστήριο ενώ τώρα είναι καθηγητής σε ένα ιδιωτικό σχολείο. Παράλληλα εργάζεται ως online tutor παραδίδοντας μαθήματα Φυσικής σε μαθητές από όλο τον πλανήτη. Τον τελευταίο καιρό ασχολείται με το στήσιμο ενός ψηφιακού βιβλίου Φυσικής. Έχω ζητήσει πολλές φορές από τον ίδιο να μου δώσει  “τα φώτα του” για θέματα διαδικτυακής εκπαίδευσης. Αξίζει να σημειώσω, πως με τον Γιώργο πέρα από την αγάπη μας για τη Φυσική μας ενώνει και η αγάπη για τον ΠΑΟΚ…Με το παιχνίδι των 10 ερωτήσεων θα ήθελα να γνωρίσουμε καλύτερα τον καλό συνάδελφο και να διαβάσουμε και τις απόψεις του για διάφορα θέματα.

1)Πότε ξεκίνησε Γιώργο η ενασχόλησή σου με τη διαδικτυακή εκπαίδευση;

Κάπου στο 2011…

2)Πώς αποφάσισες να ασχοληθείς με την εξ΄αποστάσεως εκπαίδευση;

Εντελώς τυχαία, μετά από συζήτηση μ έναν συνάδελφο Πληροφορικό που το έψαχνε. Κάνοντας και τη σχετική αναζήτηση στο διαδίκτυο βρήκα τις πρώτες πλατφόρμες και ξεκίνησα το ταξίδι στο άγνωστο…

3)Πώς νοιώθεις που έχεις μαθητές από όλο τον πλανήτη;

Mε μια λέξη: ευλογημένος…Και ίσως και προνομιούχος.

4)Η εξ’αποστάσεως εκπαίδευση ήρθε για να μείνει; Ποια είναι η τάση διεθνώς τώρα που έληξαν οι εγκλεισμοί των ανθρώπων στα σπίτια τους λόγω της πανδημίας;

Εξ αρχής είχε έρθει για να μείνει, απλώς τα βήματα-ειδικά στη χώρα μας-ήταν πολύ αργά. Η πανδημία επιτάχυνε τις εξελίξεις χρονικά αλλά όχι και ποιοτικά, κι αυτό γιατί παρατηρείται υπερκορεσμός προσφερόμενων υπηρεσιών όχι πάντα υψηλής ποιότητας. Η παγκόσμια τάση δείχνει πλέον ξεκάθαρα την εξάπλωση των διαδικτυακών σχολείων και Πανεπιστημίων που θα παρέχουν και βεβαιώσεις-τίτλους σπουδών. Ήδη πολλοί μαθητές παρακολουθούν διαδικτυακά μαθήματα σε τέτοια εκπαιδευτικά ιδρύματα και αποφοιτούν λαμβάνοντας αντίστοιχες βεβαιώσεις. 

5)Δώσε μας μερικές πληροφορίες για το εγχείρημα του ψηφιακού βιβλίου με το οποίο ασχολείσαι τον τελευταίο καιρό.

Πρόκειται για το δεύτερο ίδιου τύπου project στο οποίο συμμετέχω, μετά από ένα e-book 6 κεφαλαίων HighSchool Physics (NGSS: Next Generation Science Standars) που δημιουργήσαμε πέρυσι τέτοια εποχή με μια εταιρία από το Ohio. Mιλάμε για πλήρως διαδραστικά, ψηφιακά προϊόντα (ενδεικτικά το περιεχόμενο έχει από απλά κείμενα και videos μέχρι προσομοιώσεις και online quizzes). To φετινό εγχείρημα αφορά επίσης βιβλίο Φυσικής του ίδιου επιπέδου και υλοποιείται με τη συνεργασία δύο μεγάλων εταιριών με έδρες στη Σουηδία και στις ΗΠΑ αντίστοιχα. Το μεγάλο όφελος είναι κατ’ αρχάς η εξ αποστάσεως εργασία (συνεργαζόμαστε κάπου 10 άτομα απ’ όλο τον πλανήτη κυριολεκτικά) και η απόκτηση σύγχρονης συγγραφικής κουλτούρας.

6)Θεωρείς ότι το μέλλον στα σχολικά βιβλία θα είναι μόνο ψηφιακό  και όχι έντυπο;

Στο εξωτερικό και ειδικά στις ΗΠΑ είναι σχεδόν παρόν και όχι μέλλον. Στην Ελλάδα θα πάμε αργά εκτός αν κάποια άλλη απρόβλεπτη κατάσταση μας επιταχύνει. Τα οφέλη είναι τεράστια και τα μειονεκτήματα σχεδόν ανύπαρκτα. Ίσως πρέπει να κάνουμε μια συζήτηση μόνο γι αυτό. Και θα μας πάρει ώρες….

7)Τα τελευταία χρόνια η Φυσική έχει αρχίσει να γίνεται απωθητική για τους μαθητές του Λυκείου. Τι πιστεύεις ότι φταίει;

Εμείς και μόνο εμείς….Οι εκπαιδευτικοί και οι ηγεσίες μας. 

8)Γιατί τόση ένταση μεταξύ των Φυσικών στην Ελλάδα; Και όλα αυτά τη στιγμή που το επάγγελμα του Φυσικού στην Ελλάδα συνεχώς υποβαθμίζεται.

Είμαστε έντονα ανταγωνιστικός κλάδος και βλέποντας μέσα από στενά ΄΄παράθυρα΄΄ θεωρούμε τους συναδέλφους μας-και όχι μόνο-ως το αντίπαλο δέος που θα μας στερήσει εργασία και έσοδα. Και σε άλλους κλάδους παρατηρείται αλλά σ εμάς ίσως είναι ιδιαίτερα τονισμένο… 

9)Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που θα ήθελες να έχουν τα νέα βιβλία Φυσικής για το Λύκειο  στην Ελλάδα;

Διάδραση, διάδραση και….διάδραση. Ψηφιακή μορφή για εύκολα και συχνά updates. Και φυσικά ριζική αλλαγή στους διδακτικούς στόχους (οι οποίοι τώρα είναι έως και….ανύπαρκτοι).

10)Πώς φαντάζεσαι το άμεσο εργασιακό μέλλον ενός εκαπιδευτικού;

Ο εκπαιδευτικός πλέον μεταλλάσσεται, με όλη τη σημασία της λέξης. Αν μιλήσουμε με διεθνείς όρους, αντί για το σύνηθες teacher ή professor έχουμε τη μετάβαση πλέον σε ρόλους όπως instructor, subject matter expert, curriculum designer κ.α. Με απλά λόγια, ο εκπαιδευτικός πλέον καλείται να δραστηριοποιηθεί σε πολλαπλούς ρόλους τους οποίους μπορεί, μέχρι ενός σημείου, να επιλέξει ο ίδιος. Πολλοί συνάδελφοι, για παράδειγμα, μετά από δεκαετίες στις αίθουσες, έκαναν το μεγάλο άλμα προς την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και τον ρόλο του instructional designer. Απαιτείται, φυσικά, μια σχετική επιμόρφωση-μετεκπαίδευση αλλά τον βασικό ρόλο τον έχει η καλή γνώση ξένων γλωσσών και διεθνούς βιβλιογραφίας αφού οι νέες θέσεις εργασίας είναι 99% εξ αποστάσεως. Οι προοπτικές είναι πολύ θετικές κυρίως λόγω της κυριαρχίας των νέων τεχνολογιών εκπαίδευσης που επιταχύνθηκε και λόγω της πανδημίας. Το μεγάλο στοίχημα είναι πόσοι από εμάς θα καταφέρουν να εμπλακούν αποτελεσματικά πριν πάμε σε καθιέρωση νέων ισορροπιών…