
Ο συνονόματός μου Σταύρος Λουδερβής είναι Φυσικός. Είναι ένας επίσης πολύ έμπειρος φροντιστής με πολλά χρόνια διδασκαλίας ενώ έχει δημιουργήσει ένα πολύ πετυχημένο κανάλι Φυσικής στο YouTube με όνομα «Απλά η Φυσική». Θεωρώ πολύ σημαντική τη συνεισφορά του στο να γίνει πιο προσιτή και ελκυστική η Φυσική στους μαθητές και είναι άξιος πολλών επαίνων. Με το παιχνίδι των 10 ερωτήσεων θα ήθελα να γνωρίσουμε καλύτερα τον καλό συνάδελφο και να διαβάσουμε και τις απόψεις του για διάφορα θέματα.
1)Πώς προέκυψε η ιδέα δημιουργίας ενός καναλιού Φυσικής στο Youtube;
Ανέκαθεν μου άρεσε η τεχνολογία των υπολογιστών και το διαδίκτυο . Όταν το 2008, γνώρισα για πρώτη φορά την πλατφόρμα του YouTube μου κίνησε το ενδιαφέρον να μάθω πως μπορώ να φτιάξω μικρά βίντεο , να καταγράψω τα μαθήματα που ήδη έκανα και με όχημα την φυσική να επικοινωνήσω την επιστήμη στο ευρύ κοινό.
2)Πόσους συνδρομητές έχει αυτή τη στιγμή το κανάλι;
Το κανάλι έχει σήμερα 36.000 συνδρομητές. Το πιο σημαντικό για μένα είναι οτι τα βίντεο έχουν στο σύνολό τους περισσότερα από 4.000.000 views στην πλειοψηφία τους από νέους ανθρώπους.
Αυτό σημαίνει ότι στην Ελλάδα , παρά τα όσα ακούγονται, η επιστήμη έχει πραγματικά μεγάλο κοινό.
3)Ποιο είναι το video με τα περισσότερα views;
Είναι το βίντεο ¨Διαστολή του Χρόνου – Einstein και Σχετικότητα¨, με 130.000 views.
4)Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια σχετικά με το κανάλι; Έχεις μήπως σκεφτεί κάποια άλλου είδους βίντεο;
Το κανάλι εξελίσσεται διαρκώς με το περιεχόμενό του να έχει πια, εκτός από τα γνωστά βίντεο φυσικής στον μαυροπίνακα, συζητήσεις με φίλους επιστήμονες , βίντεο κοσμολογίας , Road Vlogs κ.α.
Αυτό που λείπει και βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού είναι τα livestreams και η ζωντανή επικοινωνία με τον κόσμο.
5)Ποια η γνώμη στο για την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση; Ήρθε για να μείνει;
Το μόνο θετικό της κατάστασης που ζήσαμε και ζούμε τα τελευταία δύο χρόνια με την πανδημία είναι ότι έφερε τον κόσμο σε επαφή με το διαδίκτυο ως εργαλείο και όχι απλά ως χρήση των γνωστών Facebook , Instagram και Twitter.
Η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση αλλά και τα μέσα που προσφέρονται από το internet θα έπρεπε να είχαν ήδη ενταχθεί εδώ και χρόνια στο πρόγραμμα του Δημόσιου Σχολείου.
Οπότε – ναι – ήρθε αργά αλλά ευτυχώς ήρθε.
6)Διά ζώσης και διαδικτυακή διδασκαλία. Ποια από τις δύο προτιμάς;
Προτιμώ την διά ζώσης για τους μαθητές που είναι κοντά μου και την εξ΄αποστάσεως για όλους εκείνους που δεν θα τους είχα γνωρίσει ποτέ αλλά τελικά τους γνώρισα.
7)Τα τελευταία χρόνια η Φυσική έχει αρχίσει να γίνεται απωθητική για τους μαθητές του Λυκείου. Τι πιστεύεις ότι φταίει;
Προγράμματα σπουδών της προηγούμενης εικοσαετίας , ασύνδετη ύλη μεταξύ των τάξεων , αδιάφοροι καθηγητές , κακογραμμένα βιβλία , μη ένταξη των νέων τεχνολογίων στην εκπαίδευση , έλλειμμα οράματος και άλλα πολλά που τα ξέρουν όλοι αλλά λίγοι θα ήθελαν τελικά να τα αλλάξουν.
8)Γιατί τόση ένταση μεταξύ των Φυσικών στην Ελλάδα; Και όλα αυτά τη στιγμή που το επάγγελμα του Φυσικού στην Ελλάδα συνεχώς υποβαθμίζεται.
Έλα μου ντε! Αυτή είναι μια πολύ καλή ερώτηση για την οποία δεν έχω απάντηση. Τελευταία το βλέπω και εγώ κυρίως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με μια επιθετικότητα να εκδηλώνεται μεταξύ των συναδέλφων χωρίς κάποιο σοβαρό λόγο.
Ίσως τελικά θα έπρεπε όλοι όσοι αγαπάμε αυτή την επιστήμη να φτιάξουμε μια πραγματική Ένωση Ελλήνων Φυσικών.
9)Ποια η γνώμη σου για τα νέα αναλυτικά προγράμματα της Φυσικής του Λυκείου;
Νομίζω ότι κινούνται προς την θετική κατεύθυνση κυρίως με την εισαγωγή νέων θεματικών ενοτήτων όπως της κοσμολογίας , της κβαντικής φυσικής και της θεωρίας της σχετικότητας.
Θα ήθελα όμως να περιμένω για να δω τελικά τι από όλα αυτά θα μείνει ως διδακτέα ύλη στο Λύκειο.
10)Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που θα ήθελες να έχουν τα νέα βιβλία Φυσικής για το Λύκειο στην Ελλάδα;
Θα πρέπει να γραφτούν με λόγο απλό , περιεκτικό και σύγχρονο.Ο μαθητής της δεκαετίας του 2020 δεν είναι ο μαθητής του 2000 , ούτε καν του 2010.
Τα βιβλία θα πρέπει πρώτα από όλα να διεγείρουν την φαντασία των εφήβων, να κινητοποιούν δημιουργικά τους δασκάλους που καλούνται να τα διδάξουν και φυσικά να ανανεώνονται τουλάχιστον κάθε πέντε χρόνια ώστε να συμβαδίζουν με τις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις. Σε ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση.